تاریخ : چهارشنبه 8 آذر 1396
کد 128

حضور هیات اقتصادی از اتاق بازرگانی و صنایع دیاربکر ترکیه در اتاق تبریز

هیات اقتصادی از اتاق بازرگانی و صنایع استان دیاربکر ترکیه در سفر به آذربایجان شرقی با هیئت رئیسه اتاق تبریز، صنعت گران و فعالان اقتصادی استان دیدار و در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری و مناسبات فرهنگی گفتگو کردند.در این دیدار پتانسیل های صنعتی و امکانات گردشگری استان توسط رئیس اتاق تبریز و سایر مسئولان حاضر در این جلسه تشریح شد.
هیات اقتصادی از اتاق بازرگانی و صنایع استان دیاربکر ترکیه در سفر به آذربایجان شرقی با هیئت رئیسه اتاق تبریز، صنعت گران و فعالان اقتصادی استان دیدار و در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری و مناسبات فرهنگی گفتگو کردند.در این دیدار پتانسیل های صنعتی و امکانات گردشگری استان توسط رئیس اتاق تبریز و سایر مسئولان حاضر در این جلسه تشریح شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز ضمن خیر مقدم به نایب رئیس  اتاق بازرگانی دیاربکر و هیات همراه ایشان در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه خاطر نشان کرد : مشترکات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه این امکان و فرصت را در اختیار فعالان اقتصادی دو کشور  می گذارد که بتوانند با مشارکت و همکاری دوجانبه به اهدف تعیین شده در توسعه اقتصادی  دست یابند.
حسن زاده با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان در خصوص مزیت های ژئو پلتیک  آذربایجان و تبریز یاد آور شد: آذربایجان  و تبریز  از قدیم الایام به عنوان مرکز تجاری در مسیر جاده ابریشم نقش محوری در ارتباط شرق و غرب ایفاء نموده و قرار گرفتن بزرگترین بازار مسقف دنیا در شهر تبریز نشان از اهمیت محوری این شهر و منطقه در تجارت جهانی است. وی با شاره به وجود دروازه استانبول در شهر تبریز گفت: وجود این دروازه در تبریز و متاقبلا وجود دروازه های به نام تبریز در مناطق مختلف ترکیه گواه این نکته اساسی است که دو کشور ایران و ترکیه روابط تنگاتنگی اقتصادی، تجاری و فرهنگی با هم داشته و در مسیر جاده ابریشم و تجارت جهان به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب  نقش محوری  ایفاء نموده اند.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به پتانسیلهای معدنی، صنعتی ، کشاورزی، و..استان یاد آور شد: استان آذربایجان شرقی جزء استانهای صنعتی ایران است که حجم بالای از صادرات غیر نفتی کشور، توسط فعالان اقتصادی این استان و منطقه صورت می گیرد . وی با اشاره به صنایعی همچون؛ صنایع غذایی، پتروشیمی، دارویی، چرم و... خاطر نشان کرد : استان در صنایع نام برده و برخی دیگر از صنایع جزء مطرح ترین صنایع کشور است و موقعیت ویژه جغرافیایی این امکان و فرصت را در اختیار فعالان اقتصادی این استان قرار می دهد که با مشارکت فعالان اقتصادی ترکیه به منظور حضور در بازار های کشورهای ثالث  از مزیت های ویژه اقتصادی خود در عالی ترین سطح ممکن بهره مند گردند.
وی با اشاره به دیگر پتانسیلهای استان همچون؛ وجود بزرگترین دانشگاههای کشور، جاذبه های گردشگری و... تاکید کرد: معتقدم با توجه به مشترکات فرهنگی و اقتصادی دو کشور و استان امکان همکاری های متقابل برای توسعه اقتصادی دو کشور مهیا است. ایشان با یا آوری مزیتهای همچون جمعیت جوان، معادن غنی، پتروشیمی، خاک های صنعتی، سنگ های تزینی، واحد های قطعه سازی ، کارخانجات تولید لوازم برقی، مزیت های کشاورزی و باغداری و کشت گلخانه ای محصولات کشاورزی  و ... خواستار همکاری مشترک اقتصادی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های موجود شد.
رئیس اتاق تبریز به فعالان صنعتی، اقتصادی و تجاری هئیت دیاربکر پیشنهاد  داد تا با ایجاد واحد های در منطقه آزاد ارس و فرآوری قسمتی از محصول نهایی بتواند از مزیت های موجود در منطقه بهره مند و با مشارکت در تولیدی نهایی امکان حضور در بازار های ثالت با توجه به ظرفیت مکمل صنعتی، اقتصادی دو کشور از میزان بیشتری از توانمند دو کشور بهره برداری نمایند. وی حمایت همه جانبه اتاق تبریز از همکاری دو جانبه اقتصادی دو کشور و استان را در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری اعلام نمود.
متین آصلان رئیس هیات اقتصادی و نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع دیار بکر با تقدیر از میهمان نوازی اتاق تبریز در خصوص اهمیت اتاق بازرگانی و صنایع دیار بکر استان ترکیه گفت: اتاق دیاربکر چهارمین اتاق کشور ترکیه است که در سال 1883 میلادی تاسیس شده است و با 12 هزار عضو که در زمینه های کشاورزی، دامداری، قطعه سازی، خدمت بهداشتی و دروانی، نساجی، ساختمانی و غذایی و... در حال فعالیت هستند و به عنوان استان مرکز تجاری شرق ترکیه ایفاء نقش می نماید.
وی در خصوص توانمدیهای استان دیاربکر خاطر نشان کرد: این استان با یک میلیون ششصدو ... جمعیت داوزدهمین استان ترکیه از نظر میزان جمعیت است که 54 درصد جمعیت استان زیر 25 سال می باشند. از نظر دانشگاهی حدود 32 هزار نفر دانشجو در رشته های مختلف در دانشکده های این استان در حال تحصیل علم  می باشند. این استان در حدود 70 میلیون دلار واردات و حدود 150 میلیون دلار صادرات دارد و بیشترین صادرات این استان به کشور عراق و کشور ایران رتبه پنجم صادراتی دیاربکر می باشد. بیشترین صادرات این استان در بخش کانی های غیر فلزی و ساختمانی است.
نایب رئیس اتاق دیار بکر در خصوص جاذبه های گردشگری استان گفت: استان بایک هزار و دویست و شصت اثر ثبت شده تاریخی در بین استانهای ترکیه رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. بزرگترین دیوار بعد از دیوار چین در این استان قرار دارد و بیشترین بناهای تاریخی از دوران عثمانی در این استان  ایجا شده است و با 24 بیمارستان و چهار هزار تخت بیمارستانی جزء برترین استانهای ترکیه در جذب گردشگر سلامت به حساب می آید و 93 آژانس گردشگری در این استان فعال می باشدکه در سال جاری حدود 256 هزار نفر گردشگر وارد این استان شده اند.
متین آصلان در خصوص میزان جذب سرمایه گذار خارجی به استان گفت: از نظر جذب سرمایه گذار خارجی رتبه ششم در بین استانهای ترکیه را به خود اختصاص داده ایم که سرمایه گذران خارجی به مدت 10 سال از معافیت مالیاتی ، عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده برخوردار هستند و این استان دارای دو شهرک صنعتی است که 80 درصد شهرک صنعتی اول  فعال و شهرک دوم با سیصد هکتار در حال آماده سازی هستیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع دیاربکر با اشاره به این نکته که در این سفر قرار است به منظور شناخت بیشتر از ظرفیت های اقتصادی و تجاری استانهای آذربایجان شرقی، غربی،و سایر مناطق کشور ایران به منظور گسترش همکاری های شناخت به دست آورند. خاطر نشان کرد : شناخت بیشتر امکان گسترش همکاری های دو جانبه را بیش از پیش مهیا می نماید.
رضا حسینی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان شرقی در خصوص معرفی توانمندیهای استان خاطر نشان کرد: استان محور ارتباطی شمال، جنوب و غرب به شرق در مسیر ترانزیت آسیا به اروپا و در مرکزیت قفقاز و شمال غرب ایران قرار دارد که امکان دسترسی به بازار سیصد میلیونی CIS را به فعالان اقتصادی می دهد و به عنوان مرکز کانونی در نقاط حساس تاریخ ایفاء نقش نموده است و با حدود 3میلیون هشتصد هزا نفر جمعیت رتبه 6 اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است و  10 درصد از تجارت خارجی کشور را به خود اختصاص داده است. در استان 53  شهرک صنعتی، یک منطقه آزاد و 4 منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد و مسئولان امر در حال  آماده سازی شهرک صنعتی بعث با 10 هزار هکتار به منظور سرمایه گذار خارجی هستند. استان جزء غنی ترین استان های کشور از نظر ذخایر معدنی و تنوع مواد معدنی به حساب می آید و از 50 سال قبل صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی در استان مستقر است، در حوزه خدمت درمانی و تولید داور رتبه دوم کشور به حساب می آید و در دانشگاهای متعدی که در استان موجود است حدود 220 هزار دانشجو در حال تحصیل دانش هستند.حدود 5 هزار واحد صنعتی در استان در حوزه های مختلف در حال فعالیت هستند.، رتبه اول شیریی و شکلات را در کشور به خود اختصاص داده و خوشه های صنعتی و زیر ساخت های حمل نقل استان در حال تکمیل شدن است و به منظور ارتقاء  فضای کسب و کار استان در حوزه صادرات و تولید و به منظور حمایت از فعالان اقتصادی و سرمایه گذران خارجی پنجره واحد تجاری در استان راه اندازی شده است. سرمایه گذاران خارجی از معافیت های، ومشوق ها و تضمین های دولتی برخوردار هستند و کالاهای که توسط سرمایه گذار ان خارجی  تولید و صادر شود از صد در صد معافیت برخوردار خواهند بود.
در ادامه جلسه مرتضی آبدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که در جلسه حضور داشت با اشاره به رویداد 2018 که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشور های اسلامی انتخاب شده است خاطر نشان کرد: در اول ژانویه جشن ملی به همین مناسب برگزار و از 57 کشور در این مراسم حضور خواهند داشت و در سومین روز از سال آینده شمسی با حضور رئیس جمهور جشنی در تبریز برگزار خواهد شد تا تبریز وآذربایجان را بیشتر به دنیا معرفی نمایم .وی با اشاره به این نکته که یک هزار و هشتصد اثر تاریخی در استان ثبت شده است یاد آور شد : در سال جاری حدود 450 هزار نفر گردشگر خارجی دشته ایم که نسبت به سال های گذشته 24 درصد افزایش نشان می دهد. وی از هیات دیاربکر خواست تا در ورکشابی که به همین منظور به منظور معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری تبریز و استان تهیه خواهد شد حضور یابند تا فعالان گردشگری از دو استان بتوانند از ظرفیت های گردشگری استان خود اطلاعات مورد نظر به منظور شناخت بیشتر را ارائه دهند.


 
آلبوم تصاویر حضور هیات اقتصادی از اتاق بازرگانی و صنایع دیاربکر ترکیه در اتاق تبریز